finaste rotfruktsmoset.


hej på er!
idag går jag kväll vilket betyder att jag cyklar hemifrån vid 13.15, byter om, börjar 13.30 och slutar 21.30. sedan cyklar jag hemåt, tar på mig mysisar, gör i ording ett kvällsmål och kryper upp i soffan.

sedan bolir det sängen ganska omgående då jag går dag imorgon. då vaknar jag 05.45, gör mig i ordning, äter frukost och läser tidningen och cyklar sedan hemifrån vid 06.30. byter om, börjar passet 6.45 och slutar för dagen 14.30.

det är en rejäl omställning från att ha varit på universitetet den senaste tiden. men jag vänjer mig. säkert lagom till perioden är över ;) fint.

i och med att de kommande dagarna är rätt intensiva, att tid emellan i princip är obefintlig och att jag är ganska organiserad av mig har jag förberett. förutom dessa lådor står även morgondagens frukost förberedd i kylen. för mig är detta perfekt då det underlättar enormt. himla sköt när jag inte riktigt är van vid dessa arbetsdagar.
det kallar jag planering :)

kvällens middag (som alltså kommer ätas på avdelningen)


ugnsinbakad lax med smak av citron, timjan, rödlök, röd stenbitsrom, peppar och salt. broccolimos samt en sallad på isberg, svensk gurka och tomat. ett svenskt äpple.

morgondagens lunch:

kassler, rotfruktsmos, sallad på isberg samt svensk tomat och gurka. svenskt äpple.

imorse kokade jag mitt egna rotmos. det är ju bara för gott. lyckliga jag kom igår kväll på att jag hade en burk spad från förra fläskläggs- och rotmoskoket i frysen. så i med den i grytan och moset fick den allra godaste smaken. tack tack tack för min ta-vara-på-så-mycket-som-möjligt-egenskap.

Malins rotfruktsmos

1 kålrot,
min vägde drygt 500 gram
3-4 morötter
3 palsternackor
1,5-2 liter buljong,
jag använde mig delvis av buljong från förra omgången fläskläggs/rotmoskok
salt, peppar

skär kålrot, morot och palsternacka
koka upp buljongen och ha i rotfrukterna.
se till att allt täcks av buljongen.
småkoka 45-60 minuter eller tills alla bitar mjuknat.
häll av spadet (spara! som sagt, det blir en riktig skatt i frysen).
stöt/mixa moset till önskad konsistens (jag tycker om när det fortfarande är en del tuggmotstånd).
späd eventuellt med buljongen om det blir för hårt.
smaka eventuellt av med salt och peppar.


gudagott.

konstigt nog verkar det här med rotmos vara ett delat läger. hatat eller älskat. jag är helt nerkärad i detta rustika mos och undrar varje gång varför jag inte gör det oftare. så enkelt, gott. och mättande. det ultimata tillbehöret helt enkelt ;)

men nu undrar jag ju lite...

vad tycker ni om rotmos? oätligt eller gudagott?


Kommentarer
Postat av: Karin

Ser jättegott ut!

2011-09-26 @ 15:47:58
URL: http://endorfinkickar.blogg.se/
Postat av: malin

Stor tumme upp för rotmos från mig!

Rotmos och fläsklägg var framförallt min stora favorit på lågstadiet. Den där favoriten man skämdes lite för, höll hemlig och istället svarade hamburgare när nån frågade vilken som var ens favoritmat ;)

2011-09-26 @ 18:28:15
URL: http://enlitensmakbit.blogg.se/
Postat av: Therese

Riktigt gott är det och särskilt till korv ;)

2011-09-26 @ 18:45:47
URL: http://tezzacarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0