hallongrottor.

 
idag vankas det kalas - min fina gudson/systerson fyller 2 år (vad tiden går...!) och baksugen som jag är bakade jag en favorit till kalaset. hallongrottor! 
så möra och ljuvliga. enkla att baka är dom också. såhär gör jag mina;
 
Hallongrottor, 25-50 stycken

250 gram smör
4,5 dl mjöl
1,5 dl socker
1 dl vaniljsåspulver
1,5 tsk bakpulver
 
hallonsylt (eller annan sylt om ni föredrar det, men då blir det ju inte hallongrottor utan några andra grottor)
 
sätt ugnen på 200 grader.
rör samman samtliga torra ingredienser och fördela ner smöret (dela det gärna i mindre kuber - det underlättar en hel del).
arbeta ihop till en deg och ta ut 15-50 bitar, beroende på om du vill ha stora eller lite mindre hallongrottor.
rulla bitarna till kulor och lägg dem i pappersformar.
gör en fördjupning med ett finger i mitten av alla och fyll i lite hallonsylt.
grädda kakorna i mitten av ugnen.
har du stora kakor; 15 minuter
har du lite mindre kakor; 10 minuter.
klarrt!
 
24 små bollar vare här.
 
gör en liten grop i varje...
 
...och fyll med lite hallonsylt.
 
redo för ugnen.
 
sådärja. 
 
doften av nybakt slår det mesta :)
 
 
dom här rackarna är alldeles ljuvliga att avnjutas lite ljumna. men goda även dagen efter.
funkar fint att frysa in - toppen!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0