byggarkakor.


imorse ställde jag mig i köket och bakade maffiga kakor till mina nya grannar. byggjobbarna kallar jag dom. det är nämligen så att dom med hjälp av finfina byggställningar spatserar förbi mina fönster titt som tätt. himla roligt när jag befinner mig i soffan och ser på film, sitter vid köksbordet och äter frukost eller står i duschen.

okej, det där med duschen var kanske inte riktigt sant, men det känns lite smålustigt med främmande människor som helt plötsligt bara står ett par decimeter ifrån mig. att det sedan är glas emellan spelar mindre roll.

men hur knas det än är så gör dom ett bra jobb! så jag tänkte att lite kakor kan dom misann få ialla fall. om även ni vill bjuda bort ett par stycken (kanske till elektrikern, sotaren eller för all del frisören) så ska ni följa receptet nedan. annars kan ni ju faktiskt mumsa i er allihopa själva. det är ju en smaksak.

Byggarkakor, jag fick 15 kakor

120 gram smör
1 dl råsocker
1 ägg

1,5 dl vetemjöl
0,5 dl havregryn
0,5 tsk bakpulver
0,25 tsk salt
1 dl grovhackade cashewnötter
8-10 grovhackade chokladbitar
(jag använde dumle crisp, 4 wherters original, 2 krispiga nougatägg & 1 röd lindt-pralin)

vispa smör och socker pösigt.
rör i ägget och blanda till en krämig smet.
tillsätt mjöl, havregryn och bakpulver och blanda ordentligt.
blanda till sist ner nötter och choklad (lägg gärna chokladen i kylen/frysen innan så att dne inte är rumstempererad).
klicka ut på plastfolie, forma till en rulle, ca 5 cm i diam., och lägg i frysen 30 minuter.
sätt ugnen på 200 grader, skär rullen i cmstora skivor och lägg på ett bakplåtspapper.
grädda mitt i ugnen ca 11 minuter.
låt svalna på galler.


klara...


färdiga...


gå!


(original-receptet fann jag här)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0