fläskfilé med äpple och plommon.


jag hoppas ni har en mysig jul? själv har jag njutit av min fina familj, lugnet, matlagning, tända ljus, glögg, god sill, vörtis med ljummen julskinka, sköna kvällar och .

vanligtvis brukar vi äta kalkon på juldagen, alltså idag. i år blir det dock imorgon, på annandagen och ikväll äter vi en middag med smak av julen, men som ändå inte består av varken sill, köttbulle eller gröt.
vi var fler än fyra runt middagsbordet, men i och med de enkla måtten var det inga problem att göra en dubbel omgång.

julig fläskfilé med äpple & plommon, lagom till 4 portioner

600 gram fläskfilé
1 tsk ingefära
1 tsk kanel
peppar & salt
2 äpplen
10 torkade katrinplommon
2,5 dl grädde
1 msk soja

sätt ugnen på 200 grader.
putsa fläskfilén och klappa in den ordentligt med ingefära, kanel, salt och peppar.
kärna ur och klyfta äpplena, behåll gärna skalet.
lägg filén i en ugnsform, fördela äppleklyftor och plommon runtomkring.
blanda grädde och soja i en skål, häll såsen över kött och frukt.
baka mitt i ugnen cirka 30 minuter, eller tills filén fått en fin mitt.
lyft ur köttet på en skärbräda, skär det i skivor och lägg tillbaka i formen. 
servera med valfria tillbehör, exempelvis rostade rotfrukter och en krispig sallad.
klarrt!


redo för ugnen.


dags att servera :)


skär gärna upp filén i skivor och lägg tillbaka bland sås, äpplen och plommon.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0