kålröra.


tips och inspiration om maträtter  från media i all ära, men att laga mat som kommer från släkt och vänner tycker jag är det allra härligaste. min farmor var en underbar kvinna med det finaste vita håret, glada ögon och härlig röst. hon tyckte inte särskilt mycket om kålpudding, som min farfar däremot tycker riktigt mycket om.

så för att kompromissa litegrann hittade farmor på en egen variant. både blev nöjda och nu har denna kålröra vandrat vidare först till min mamma och nu även till mig och mina systrar.
så här kommer nu farmors egna recept på en ritkigt saftig och god kålröra.

Ing-Maries kålröra

1 huvud vitkål
500 gram blandfärs
sirap
vatten
vitpeppar

strimla/riv vitkålen mycket fint, gärna med hjälp av en matberedare.
stek vitkålen mjuk och gyllene i omgångar med smör och sirap.
lägg över i en stor gryta allteftersom.
när all vitkål är stekt är det dags att även steka färsen.
lägg över även den i grytan, häll över önskad mängd vatten (kanske 5 dl) och låt puttra ihop på svag värme 15 minuter.
späd med mer vatten (skyn blir gudomlig så snåla inte, men det ska trots allt vara en röra och inte bli soppa av det hela) och krydda med vitpeppar.
när smak och tillräcklig mängd sky är till belåtenhet, ställ fram grytan på bordet och severa med potatis och lingsylt.
mjölk är gott att dricka till.
klarrt!


jag lovar er att det är godare än det kanske ser ut. och doften, mmmmmm!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0