revbensspjäll med smak av julen.


mycket gott finns det på våra julbord runt om i stugorna. mina favoriter är sill, julskinka, olika sorters lax och julslalladen och.... nja i ärlighetens namn tycker jag det är svårt och utesluta något av det jag tycker om.
det är liksom blandningen av allt som blir så bra. inte för att jag brukar blanda samman allt till en sörja på tallriken, nejnej! det ser bara så vackert ut på tallriken när alla olika härligheter ligger som i en ring.

men ni kanske har någon favorit, något som är det allra bästa ni vet på julbordet? :)

om ni, liksom jag, tycker om revbensspjäll kommer här ett riktigt ljuvligt recept på de mest fantastiska och möra tunna revbensspjällen. med en smak av jul är det som handen i handsken när det kommer till ett inslag i julbordet.

Julens tunna revbensspjäll

4.5 kg tunna revbensspjäll
12 st stjärnanis
6 st kanelstänger
9 cm färsk ingefära i skivor
vatten

6 st vitlöksklyftor
4,5 dl soja
3 dl koncentrerad apelsinjuice
1,5 msk flytande honung
6 tsk sambal oelek

koka upp 2,3 liter vatten i en stor kastrull eller gryta (den ska vara stor nog att rymma spjällen och det ska vara tillräckligt med vatten för att täcka köttet).
tillsätt stjärnanis, kanel och ingefära och sjud spjällen i 60 minuter.
pressa vitlöksklyftor och rör ner soja, koncentrerad apelsinjuice, honung, sambal oelek och olja.
låt de nu färdigkokta spjällen marinera i blandningen minst 15 minuter.
sätt ugnen på 250 grader grill, lägg spjällen på en plåt med bakplåtspapper och grilla i ugnen tills de fått en fin färg, cirka 10-15 minuter.
servera nygrillade.
klarrt!


revbensspjällen tas ut ur ugnen. finaste emeliesyster och jag från förra julen :)


såhär såg de ut denna julafton, 2011 :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0