het chili con carne.


jag tog upp köttfärs ur frysen igår kväll efter ett akut sug på chili con carne. anar att halsen ligger bakom denna längtan efter mat som är både stark och varm. jag utgår alltid efter samma recept, men som ni vet följer jag nästintill aldrig recept ordentligt.
min allra första kokbok var rutiga kokboken och däri finns även grunden till denna chili. ursprungsreceptet ger 4 portioner, men då jag valt att halvera det blir nedanstående totalt 2 portioner. det gör att jag får ytterligare en middag, vilken sparas i kylen till någon av dagarna nästa vecka då min vfu i ödeshög börjar (vilket innebär låånga dagar...). perfekt! och nu råkar det även vara så att utöver det att denna måltid går fort att laga och är makalöst god, är den faktiskt snäppet godare dagen därpå. då har alla smaker gottat ihop sig ordentligt vilket gör den såå god. smask!

enligt mig är dock måtten i denna chili alldeles för futtiga och smaken mild, vilket jag inte uppskattar i en chili. den ska kännas, allra helst brännas. då är den enligt mig riktigt smarrig. så jag öser helt enkelt i med kryddor tills jag är nöjd. det ska man inte vara rädd för. skulle det mot förmodan bli för starkt, ha då i en skvätt vatten och låt det puttra ihop en stund så ska du se att det ordnar sig och hettan blir lagom.
för övrigt tycker jag det är så trist med recepten i vårt avlånga land. inte alltför sällan finns någon spännande krydda eller ingrediens med som verkar lockande, men då är det en så liten mängd att den i slutändan inte känns alls. tråkigt. varför ha i vitlök och chili om det i slutändan ändå inte märks av under middagen? antar att det är landet lagom som är där och spökar litegrann..?


välanvänt originalrecept.

nåja, smaken är som bekant som baken och här har ni ialla fall mitt recept på den allra godaste chili con carnen.

Chili con carne, 2 portioner

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
200 gram köttfärs
1 + 0,5 dl vatten
1 tsk oxfond
0,75 dl tomatpuré
2,5 msk oregano
0,5 msk chilipeppar
0,5 krm cayennepeppar
1 burk vita bönor i tomatsås, gärna euroshopper

hacka lök och vitlök och stek gyllenbrun i stekpanna.
ha i färsen, låt den få färg och fördela den fint.
tillsätt 1 dl vatten, oxfond, tomatpuré och kryddor.
ha medlvärme och låt allt puttra ihop några minuter.
vänd försiktigt ner bönorna (med tillhörande tomatsås så klart)
tillsätt 0,5 dl vatten, sänk värmen och puttra ihop så allt blir varmt.
smaka av! mer kryddor?
servera direkt (bönorna blir för geggiga om de puttrar för länge)


detta behöver du för att tillaga min godaste chili.


stek lök och vitlök gyllenbrun.


tillsätt färsen och låt den få fin färg.


tillsätt vatten, fond, tomatpuré, oregano, chilipeppar och cayennepeppar.


i med 0,5 dl vatten och, försiktigt, bönor+sås.


rör runt och värm upp...


smaklig måltid!

då jag hellre har i både kryddor och andra ingredienser direkt ur burken eller flaskan än använder mått, kände jag lite oro inför att lägga ut detta recept. tänk om jag skulle glömma av mig, glida in i mitt "höfta lite hit, ösa i lite dit"-beteende och inte mäta upp? ja, då hade det ju blivit lite svårt - jag vill ju att ni ska få det allra bästa.
som tur var lyckades jag komma överens med både decilitermått och matskedar och fick dessutom ner rätt mängd på pappar. sicken tur!
men, som alltid, helt exakta är inte måtten, så ni bör alltså... ja just det, smaka er fram ;)
och chilin? ja den brändes och blev alldeles alldeles underbar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0