från butiken.


det var inte bara den tjusiga gröna burken som fick följa med mig hem från butiken igår, utan även en massa annat gott. som denna lilla filur till exempel.



varmrökt regnbågslax.

en baddare på 1,3 kilo föll jag för och efter att fiskexperten bakom disken försäkrat mig om att det faktiskt går att stoppa varmrökt lax i frysen (de håller sig cirka 2-3 månader. hur underbar var inte denna information! nu kan jag ju köpa dessa stora och ljuvliga varmrökta fiskar när de är på fint pris - jippie!) tvekade jag inte en sekund.
denna firre bara skulle jag ha. och priset? tja.. 63 riksdaler, behöver jag säga mer än att jag var lycklig?

andra köper godis och chips att smaska på under lördagskvällarna. jag köper sjögräs och lax ;)
men, det är väl klart vi väljer våra favoriter och det vi tycker allra mest om :)


bara jag som tycker detta ser otroligt vackert ut, med det rosa och saftiga köttet som blir kvar när alla ben enkelt avlägnas. mmmmmm...


bort med dig :)

jag är en av dom som äter i princip allt som inte smakar illa på både hela fiskar och skaldjur. när det kommer till kräftor till exempel så äter jag allt det smarriga som finns under skölden. det vill säga, allt det gojsiga ovanför huvudet ;) såå gott. min farmor var likadan (och till och med ännu värre!) så att jag har det från henne råder det inga som helst tvivel om.

så på våra kräftskivor langas det kräfthuvuden till min tallrik både från höger och vänster. fint! när det kommer till hela fiskar som tillagats är jag ungefär likadan där. det är oftast i alla skrymslen och vrår som de allra smarrigaste bitarna sitter. en riktig guldgruva helt enkelt :D




detta är inget jag smaskar i mig dock. en aning hårdsmält kanske... ;)


allt det smarriga tillvarataget.


en alldeles underbar färg. så mycket mer rosa i verkligheten dock. och smaken sedan.. tänk om jag kunde bjuda in er alla på lax-fest!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0