egen smörgåsgurka.


bondens marknad är något jag verkligen tycker så mycket om. varje lördag under september/oktober mellan 9.30 - 14 dukas det på borggården här i linköping upp flera olika stånd där försäljning av lokal- och närproducerade råvaror sker. små fina östgötska gurkor, rökt fisk av alla de slag, runda klarröda tomater, krämig ostkaka, krispiga äpplen, blomkål, broccoli, sallad, nybakat bröd och ost.

ja, det är bara en bråkdel av allt som finns. allt lika fräscht, lockande och smarrigt. provsmak här och där lockar den mest kräsne att ta en bit och falla pladask. jag smakar alltid av ostkakan, brödet, saltgurkan, det rökta köttet och smörgåsgurkan. och just smörgåsgurkan var något jag verkligen tyckte om. men 30 kronor för 250 gram?! hua, nog är det lokalproducerat och jättetjusigt, men ändå.

och då slog det mig att vad sjutton smörgåsgurka kan ju inte vara alltför svårt att knåpa ihop själv. och skulle det nu vara det så klarar jag det säkert ändå! (positivt tänkande ;)
jag gick helt enkelt till kvinnan som sålde västeråsgurka, köpte mig drygt 500 gram och knatade hemåt. ringde sedan min mormor för att på det viset få det allra bästa receptet. och visst hade hon ett recept tillhands.

Smörgåsgurka (jag halverade denna sats och använde mig därför av 500 gram gurka, 2,5 dl ättika osv)

1 kg hela västeråsgurkor
3 msk senapsfrö
mycket dilkronor

5 dl ättika
4,5 dl socker
1-1,5 dl salt

tvätta gurkorna och skiva dem i önskad tjocklek (jag gillar när de inte är så tunna utan lite tjockare)
varva gurkskivorna med senapsfrön och dillkronor i en stor glasburk.
rör ihop ättika, socker och salt i en skål.
häll lagen över skålen med gurk/frön/dill.
det kan se aningen klent ut med lag, men gurkorna kommer de närmsta dygnen ge ifrån sig vatten så det blir lagom mängd vätska.
burken bör stå 2-3 dygn innan ni provsmakar.
klarrt!


dags att lägga in egen smörgåsgurka!


jag tycker om de lite tjockare skivorna så det blir lite mer knaprigt och tuggigt :)


varva alltsammans i en stor glasburk och häll över lagen. låt stå 2-3 dygn innan den hamnar på smörgåsen, bredvid brunsåsen till söndagssteken, på knäcket som kvällsmål eller kanske i handen precis som den är? ;)


Kommentarer
Postat av: Ann-Sofi Karlsson

Åh så gott! Det smakar ju så mycket bättre när man gör det själv. Grattis till veckans blogg, det var så jag hittade hit:)

2011-11-01 @ 21:27:50
URL: http://www.matsafari.blogpsot.com
Postat av: Helena

Min mormor brukar också lägga in gurka med ett liknande recept. jag tycker det är roligt att ta tillvara de gamla recepten.

Grattis till veckans blogg!

2011-11-02 @ 10:06:56
URL: http://baklust.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0