en långbakad rackare.


fredag! härliga härliga fredag :D och till skillnad från förra veckan är jag också ledig hela helgen. ja faktum är att jag inte har schema förrän på onsdag. så jag kan säga att jag är mer än nöjd med denna avslutade arbetsdag :)

som om det inte vore nog är det mat- och "Idol"kväll med louise. hur mycket toppen är inte det? förra gången lagade vi ju som ni kanske vet detta, vilket louise då stod för. denna gång är det min tur att välja ut maträtt och valet föll på kckling. det är ju så himla gott. dessutom går det att variera i all oändlighet.

många verkar dock tycka kyckling är lite knepigt, att det ofta blir för torrt. och blir kyckling torrt, ja då blir det inte vidare gott. det krävs åtminstone en hel del sås till för att få det saftigt.

mina kära vänner nu ska ni inte längre behöva drass med detta problem. jag har lösningen! hemligheten bakom en riktigt saftig och smakrik kycklingfilé stavas LÅNG stektid i ugnen. med en lite lägre temperatur under en lite längre tid i ugnen får du det allra godaste köttet. väl värt att vnta på alltså.

inspiration fann jag från fina Victoria på Matplatsen. som vanligt har jag inte följt hennes recept till punkt och pricka utan mixtrat lite med det för att få det som just jag ville ha det.
och hörrni, inte kan vi väl få nog av vitlök, färska hampinjoner och purjolök? det kan liksom inte bli fel :)

Långbakad kyckling med svamp, vitlök och soltorkad tomat (jag gjorde för 3 personer så ni kan ju enkelt göra om det till fler eller färre)

3 st färska/tinade kycklingfiléer

2,5 dl grädde
1 dl mild yoghurt
0,5 dl mjölk
0,5 msk soja
marinerade, soltorkade tomater
(jag hade nog 6-7 st)
vitlök (jag hade 2 st)
salt, pepparmix, persillade, vitlökspulver (efter behag ;)

purjolök (jag hade en mindre med en längd på kanske 40 cm)
färska champinjoner (jag älskar svamp och hade säkert 15 st)

sätt ugnen på 175 grader.
strimla/hacka/dela tomaterna.
blanda grädde, yoghurt, mjölk, soja, vitlök, tomater samt kryddor.
strimla purjolöken och kvarta champinjonerna.
lägg kycklingen i en ugnsform, fördela svamp och lök över och tppa med såsen.
baka i ugnen 90 minuter, vänd kyckling då och då och lägg över sås/purjo+svamp så att den får sås överallt och blir riktigt mör.
klart att servera :)



så otroligt gott.
en kyckling som får munnen att ana öken och få er att kippa efter vatten är nu ett minne blott :)

hur ser erat favoritrecept på kyckling ut? :)



Kommentarer
Postat av: Helena

Mums!

2011-10-07 @ 21:39:23
URL: http://baklust.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Verkar väldigt gott, det ska jag testa! Jag gör nästan alltid kycklingen i lergryta just för att det blir så saftigt och smakrikt men det är kanske dags att jag testar nåt nytt :)

2011-10-11 @ 12:23:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0