kycklingfilé med krämigt täcke.


kyckling är ju en himla trevlig råvara och faktum är att hos mig ligger den varmt om hjärtat. när sommaren för denna gång har tackat för sig och lämnat plats åt hösten med allt vad den innebär är det gott med något varmt, smakrikt och krämigt till middag.

jag åt en ny maträtt för ett par veckor sedan och ikväll hamnade den på matbordet för andra gången. och jag kan säga att denna rackare har hamnat högt upp bland mina favoriter. men så innehåller den också just dom saker jag tycker så mycket om. så särskilt förvånad blev jag kanske inte. jag säger bara kyckling med ett krämigt täcke av aubergine och purjolök med en smak av soltorkad tomat. ja låter det inte för bra för att vara sant?
sugen? följ bara nedanstående anvisningar så får även du smaka denna ljuvliga rätt :)

Kycklingfilé under krämigt täcke, 4 personer

4 kycklingfiléer
1 stor aubergine
1 purjolök
1 ask Creme Bonjour Soltorkad Tomat, á 200 gram
0,5 dl mjölk
pepparmix

sätt ugnen på 225 grader.
bryn kycklingfiléerna i en stekpanna, lägg över i en ugnsform.
skär auberginen i cm stora tärningar och lägg dem i stekpannan.
halvera purjolöken, strimla den grovt och tillsätt till auberginen.
låt allt bli mjukt under medelvärme, det tar lite tid så ha tålamod (under tiden kan du ju duka bordet, skära upp en krispig sallad och tända ljus).
rör ner färskosten och mjölken, salta och peppra.
fördela röran över kycklingfiléerna, strö eventuellt ost över.
skjuts in i ugnen 15 minuter.
klarrt!


aubergine och purjolök fräser på fint i stekpannan och det doftar ljuvligt :)


tillsammans med Creme Bonjour och en skvätt mjölk får du en härligt krämig röra.


efter en vända i stekpannan och i väntan på sitt smarriga täcke ser kycklingen ut såhär.



och så på med täcket och skjuts in i ugnen.


färdiggratinerat och redo att serveras :)


här hemma serverades detta med en fräsch sallad samt ugnsrostade rotsaker, vilket liksom aldrig slår fel.


Kommentarer
Postat av: Therese

Ytterligare ett smarrigt recept att testa :)

2011-10-30 @ 15:00:20
URL: http://tezzacarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0