rostade rotfrukter med fetaost och senapscreme.


rotfrukter är något jag är riktigt svag för. jag kan i princip äta hur mycket som helst utan att tröttna. dessutom, låt oss alla inse lite simpel rotfrukts-fakta; det är billigt. det är enkelt. det är smart-mat. det är variationsrikt.
och det är så GOTT.

Fetaost-rostade rotfrukter med senapscreme

blandade rotfrukter; tex morot, kålrot, palsternacka, blomkål, aubergine, paprika, palsternacka, broccoli. ja listan kan göras lååång.
jag slängde även i en hel vitlöksklyfta, med skal och allt (ha gärna i fler om ni är mer än 1 som ska äta :)
fetaost
smör eller rapsolja
timjan, pepparmix


creme fraiche/kvarg/matyoghurt/gräddfil etc
senap
gräslök
pepparmix


sätt ugnen på 200 grader.
skala och skär rotfrukterna i önskade bitar, stavar eller kuber.
lägg i en ugnsform eller på en plåt.
ringla över olja/smör och rosta i ugnen ca 30 minuter.

senapscreme:
blanda samman valfri mejeribas med senap och gräslök (jag tog ca 1 dl kvarg, massa gräslök och kanske 0,5 tsk senap - smaka dig fram :).
smaka av med peppar.
ställ i kylskåp medan rotfrukterna rostats klart.

ta ut rotfrukterna och smula eller skär över fetaosten.
höj ugnen till 250 grader och rosta ytterligare 10 minuter.
ta ut, strö över pepparmix och timjan.
servera med senapscremen.
klarrt!



och ja, annars fortsätter jag mitt jag-har-redan-fått-helg-firande.
och jo, visst älskar jag ljus i alla dess former :) lägg därtill "4 stjärnors middag", "Halv åtta hos mig" och "Robinson" och tja, ni har min torsdagskväll!




Kommentarer
Postat av: Tess

ÅH såå mysigt! Och vilket gott recept, skall testas. Ekonomiskt är det dessutom :)

2011-10-20 @ 20:44:44
URL: http://theresiast.blogg.se/
Postat av: linda

underbar blogg. du får mig som är livrädd för köket att verkligen vilja försöka! tack för de : )

2011-10-20 @ 21:03:08
URL: http://liigr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0