vild lax.


hej på er!
jag hoppas allt är bra med er? här är det bara fint och jag längtar riktigt ordentligt till på söndag. då vankas en 30+20 årsfest, vilket ju blir en rejäl 50 årsfest! riktigt roligt och med den lyckade kräftskivan färskt i minnet ser jag verkligen fram emot det! men så är jag ju också den som ser fram emot och verkligen uppskattar små saker här i livet. saker som jag får energi och blir glad av.

som till exempel lax! det hamnar helt klart på min lista över favoriter bland råvaror. så otroligt smarrigt. tricket med lax är att inte ha den inne i ugnen för länge utan låta en rå kärna vara kvar i mitten. det gör att smaken av lax verkligen kommer till sin rätta, den blir saftig och skikten delar sig riktigt fint när du skär i den. så otroligt smarrigt. riktigt sorgligt när så många låter en så fin fisk som laxen stå inne "enstund till" bara för att de tror det är för att den säkert ska vara klar. och så sitter de sedan där med en laxfilé torr som fnöske på tallriken.

det finns fasligt många recept på just lax och många är goda. men jag måste nog ändå medge att nedstående variant är en stark kandidat till min lax-favorite. den mustiga viltsmaken som blandas med timjan och en aning sötma från lingon. detta mina vänner är höstmat när den är som bäst.

HöstLax, 4 personer

laxfilé, självklart godast med en färsk lax. smaken går inte att jämföra med en torr, smaklös fryst filé
2,5 dl grädde
2 msk viltfond
2 msk lingonsylt
1 tsk timjan

sätt ugnen på 225 grader.
lägg laxen i en ugnsform.
blanda samman grädde, fond, lingonsylt och timjan.
häll såsen över laxen.
grädda i ca 10-12 minuter, stick med en potatissticka i tjockaste delen; när du inte längre känner "motstånd och skikt" i laxen är den klar.



har ni inte provat detta så gör det. en storfavorit, helt klart.
ett hett tips: färsk lax är ofta billigare än den frysta, beräknat i kilopris. köp hellre en rejäl laxsida och frys in i portionsbitar. håll även utkik efter extrapriser. ibland kan ni finna riktiga vrakpriser på färsk lax med nära utgångsdatum. om du inte ska tillaga hela laxen samma dag, utan delar laxen i portionsbitar och fryser in den direkt har datumstämpeln ingen som helst betydelse. med andra ord rena rama rean!

värt att tänka på när ni strosar runt i matbutikerna och sneglar på den färska vs den frysta laxen. att den är enkel att göra och dessutom går rysligt fort gör det hela till en jubel-måltid. och jag lovar, såsen kan utan överdrift ätas med sked. makalös.



imorgon kommer ett missat inlägg! jag glömde ju helt bort efterrätten från kräftskivan. alltså talade jag osanning när jag tidigare nämnde att de fyllda bröden var det sista receptet från årets kräftskiva. fy skäms på mig.
fast, jag kan ju inte ha koll på allting :) så håll utkik, för denna ljuvliga efterrätt vill ni bara inte missa!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0