kräftornas egna paj.


nu hörrni ska ni få ett riktigt fint paj-recept! såhär när hösten knäckar på är det ju himla fint med kantareller i alla dess former, tycker ni inte? och västerbottenost är tydligen även den någon som ligger oss svenskar varmt om hjärtat. så här kommer helt enkelt en paj med de båda tillsammans. det borde ju inte bli annat än helt rätt, eller vad tror ni?

Västerbottenspaj med kantareller

125 gram smör
3 dl mjöl
0,5 tsk salt

kantareller, mycket
3 ägg
3 dl grädde
200 gram riven västerbottensost
salt
peppar

blanda samman allt till pajdegen och ställ in i kylen.
fräs kantarellerna i smör, salta, peppra, sockra lätt.
sätt ugnen på 200 grader.
tryck ut pajdegen i en pajform, nagga.
skjutsa in i ugnen för att förgräddas ca 8-10 minuter.
vispa under tiden samman ägg, grädde och ost.
smaka av med salt och peppar.
lägg kantarellerna i det förgräddade pajskalet.
häll över smeten och ställ in i ugnen.
pajen är färdig när den fått en fin gyllene färg och stannat, efter ca 30 minuter.
serveras allra bäst ljummen.


klara...


färdiga...


gå!

det var näst sista receptet det. ja, från kräftskivan alltså. inte sista recptet nånsin, nejnej. tro mig, jag har flera smarriga grejer på lut som bara väntar på att få bli publicerade :)

ikväll ska jag ha myskväll med Kristallengalan och en massa plockigt att äta. faktum är att jag kom hem från affären bara för en liten stund sedan. med mig hem fick jag bland annat detta.



när jag blippade Aftonbladet dök det upp en text på displayen som meddelade mig om ett trevligt erbjudande. ungefär "köp en av följande varor blablabla så får du aftonbladet för 0 riksdaler och ingenting". något sånt. och eftersom den varan jag valde ungefär kostade lika mycket som aftonbladet blev det liksom ingen skillnad. ja, förutom att jag fick en av grejerna på köpet.
eeh. hängde ni med på det där? knappt att jag gjorde det själv faktiskt!

för övrigt, är inte bilden på framsidan himla lik den fika jag kalasade på med emelie häromdagen?



förutom min överdosering med kanel tycker jag att dom är som ler och långhalm.
vilka härmapor.


Kommentarer
Postat av: Olivia

Sv; Å vad snällt sagt och vad glad jag blir, tack! :) Men jag kände som sagt att det blev för mycket och har faktiskt redan blivit mindre stressad! Kanske börjar igen någon gång i framtiden, vem vet? Kram på dig! :)

2011-09-10 @ 11:42:49
URL: http://oliviasamuelsson.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0