ankbröd & laxöverskott.

 
hej och godkväll på er!
jag hoppas ni har haft en fin dag, det har jag :) igår kväll rensade jag litegranna i min frys, vilket resulterade i att en hel del gamnmalt bröd plockades ut. det tinade under natten och imorse gick jag bort till ankdammen med alltihop. tjo vilket kalas det blev och det kom änder, småfåglar och måsar från alla håll och kanter. 
 
tur att en trevlig kille kom och hjälpte mig med all matning, annars hade jag fått stå där en timme. nu tog det bara 20 minuter ;)
 
2 små ankungar fanns det. så söta att jag får lite hjärtsnörp :) 
 
senare under eftermiddagen / på kvällen var jag på bodypump. hade lite magont och en begynnande huvudvärk innan, men båda försvann under passet. så skönt. nyduschad och nytränad cyklade jag hemåt i lite regn. men vad gör det när det känns som jag har energi till tusen och ett glatt humör som inget regn kan spola bort - härligt!
 
morgonens rensande i frysen resulterade inte enbart i en lyxfrukost till fåglarna, utan gav mig även en insikt i vad jag geentligen har i min lilla frys. egenplockade jordgubbar, några blåbär från fjolårets blåbärsplockning, örtkryddor, kycklingfärs, kassler som jag skivat och fryst in, toscabitar (mina favoriter!), rökt sik, räkor, kippers, wokgrönsaker, broccoli med mera.
 
MEN. mest av allt. jösses vilken samling lax jag har. varmrökt och färsk lax i portionsbitar som jag har fryst ner och jag inser nu att jag har lax till ett helt kompani om det så skulle bli läge.
så jag kan varna er redan nu att de kommande middagstallrikarna förmodligen kommer innehålla en hel del lax.
 
men vad gör det, jag älskar lax och kommer säkerligen ha ett överskott av omega-3 innan denna sommar är slut ;)
jag sitter nu med kvällens middagstallrik framför mig och "Halv åtta hos mig" på tv. vad middagen består av? tja, kanske inte helt oväntat, ser den ut som följande;
 
 
 
halstrad lax
krispigt stekt zucchini & blomkål
färsk tomat
kall sås (dill + gräslök + naturell yoghurt)
 
så enkelt, så billigt, bra och så gott!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0