mariehamnkryss - del 1.

 
vilken härlig tripp vi har gjort; jag, elinsyster och mamma! det var i måndags som vi bokat in 2 dagar för att tillbringa 24 timmar på kryssning till mariehamn. vi for mot Stockholm i måndags vid 12. då hade jag hunnit med både en skön löprunda i spåret samt en smarrig frukost. toppen!
 
på vägen upp blev det paus i nyköpingsbro, där vi åt lunch. jag beställde kalops och fick in världens minsta portion på världens minsta tallrik. barnportion?
 
 
nåja, kalopsen var ialla fall himla god och jag skarvade med godheter från salladsbuffén, samt knäcke. de andra åt raggmunk med fläsk och lingon. husman när det är som bäst? ;)
 
 
efter lunchen bar av igen, vidare upp mot stockholm och färjan. bussen var varm och för att svalka oss delade vi på en läskande god islatte från macken - så himla god!
 
 
det blev drygt en timmes väntan vid terminalen (heter det terminal när det gäller även färjor?) och vi roade oss med både skvallerblaskor och lustiga samtal.
 
 
framåt 17 var vi ombord på båten och drygt 1 timme senare åt vi en ljuvlig tvårätters på den fina restaurangen där vi bokat bord.
 
 
jag valde halstrad gös med sparris, krutong av Malaxlimpa, ratatouille samt en tomat- och sharlottenvinegrätt. fullkomligt fantastiskt gott !
 
elin åt lammfile med ratatouille, chèvreostsmaksatt potatisgratäng, rosmarinsås samt skirat vitlökssmör. även denna var otroligt mör och fin, jag som annars har svårt för lamm föll mig väl i smaken och såsen var, som det kan sägas, to die for!
 
 
mamma beställde in en smältande mör renfile. tillsammans med gräddkokta toppmurklor, pancetta, mandelpotatispuré samt hallonvinägersås var den gudagod!
 
rejäla och fina rätter som serverades på ett mycket tilltalande och läskade verkligen smaklökarna. trots det hade vi gärna valt även varsin förrätt, då även dessa såg fantastiskt goda ut.
 
desserten stod vackert uppdukad på flera mindre bord. olika små läckerheter och det var bara att norpa det som såg smarrigast ut och lägga på sin tallrik. fint!
 
 
sen körde vi den där leken där det gäller att, var och en för sig; titta ner, titta ner, titta ner och sen upp! *klick* med kameran!
såhär blev resultaten av porträttbilderna;
 
 
tjusigt! 
efter maten, när notan var betald, fick vi in denna lilla shot. hemsk smak tyckte jag, så jag lämnade med glädje över den till mamma ;)
 
 
väl nere i hytten blev det lite yatzy, läsning och fototagning innan vi släckte lampan för en natts sömn innan nästa dag. då vankades det frukostbuffé, sol på däck och en bättre lunchbuffé. allt detta kommer upp imorgon förmiddag så kika in då vettja!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0