klassisk kalops.


sedärja, hällregn precis hela dagen. från att jag slog upp ögonen imorse har regnet bara öst ner och gör det ännu. kan vi tala om tur med gårdagen eller? :)

och tur även för mig då jag denna dag hade en ledig fredag - perfekt. visserligen hade jag bodypump inbokt, som jag brukar ha på fredagar. och visst, det var ingen höjdare att rulla ner mot actic i spöregn, komma dit som en halvt dränkt katt. men att sedan plocka fram bräda, vikter och hantlar gjorde att jag glömde vädret ganska snart. så härligt att få svettas!

efter dusch och bastu hoppades jag ändå att regnet hade avtagit, men icke. jag var lika blöt när jag slutligen kom hem, och dessutom varm som en nybakad kanelbulle. puh!

nu ligger dock varm mat i magen, torra kläder är på och strax väntar finalen av Let's Dance! festkväll helt enkelt. och hörrni, det är allt bra mysigt när reget smattrar mot rutan. åtminstone när vi själva befinner oss inne i ett vardagsrum fullt av fredagsmys. jag hoppas även ni har en ljuvlig fredagskväll!



Kalops, klassisk, cirka 4 portioner

1 kilo nötkött, tex bog eller högrev (i,5 kilo med ben)
200 gram morötter
2 gula lökar
2 msk ox- eller kalvfond
2 lagerblad
12 kryddpepparkorn
2 msk vetemjöl
1 liter vatten
salt, vitpeppar

putsa köttet och skär det i kuber, cirka 3+3 cm.
slanta morötter och klyfta löken.
bryn köttet i en gryta, tillsätt morötter, lök, fond, lagerblad och kryddpeppar.
låt alltsammans fräsa ett par minuter medan du rör runt så allt får färg.
strö över mjöl, blanda väl.
häll över vatten så det täcker köttet, salta och peppra efter smak.
koka upp, rör så det inte fastnar i botten och låt sedan sjuda under lock, minst 1,5 timme men gärna längre!
när köttet blivit riktigt mört smaka då av och tillsätt eventuellt mer kryddor efter tycke och smak.
servera med valfria tillbehör.
klarrt!


kvällens middag blev inget mindre än en gudagod kalops! perfekt en regnig kväll.


Kommentarer
Postat av: Emma

Sv: du har helt rätt! Ditt fredagsmys lät också smarrigt - vattenmelon är ju bara så gott!!! Blir lets dance här också! Trevlig kväll :)

2012-06-01 @ 20:10:42
URL: http://emmbarremyr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0