sjätte tunnan.


den andra restaurangen som jag hade kollat ut inför vår stockholmshelg var Sjätte Tunnan. en medeltida restaurang som verkligen andades medeltid. från gatan följdes en sting trappa ner till själva restaurangen. sten överallt; valv, väggar, golv och tak. enbart tända ljusstakar och rejäla bord och träbänkar med koskinn att sitta på. en man som spelade ett gammeldags blåsinstrument, liknande en mindre säckpipa, spelade passande musik. personalen var klädd i kläder typiska för just den tiden och i det stora hela var det som att komma till en annan värld.



vi ble serverade följande korg efter de tagit emot vår beställning.


varmt bröd samt krämig färskost med pepparrot.

riktigt gott att i väntan på varmrätten njuta varmt bröd doppat i denna krämiga och inte alltför starka färskosten.


mamma valde
grillad vildsvinsfilé, serverad med matveterisotto, rödvinssky & blåbär



jag valde
grillade utvalda delar av linderödssvin, serverad med rostade rotsaker samt medeltida sötsur sås gjord på verjus & torkade frukter



riktigt riktigt gott, annorlunda kombinationer, härliga smaker och mycket kött! det enda jag kan komma på som var mindre bra och därmed drar ner betyget en aning var att mitt kött var torrt. jag är ett stort fan av saftigt och mört kött och hur de hade misslyckats så totalt med detta kött är för mig en gåta. mammas kött var dock otroligt saftigt och mört och jag hade lätt bytt om mitt griskött mot det vildsvinsköttet.
men sammantaget var det en riktigt bra middag som lyftes upp ordentligt av den ovanliga miljön. spännande!
betyg: 4 solar av 5.

mer om Sjätte Tunnan kan ni läsa HÄR.
hur den andra restaurangen var som vi besökte i stockholm kan ni läsa om HÄR.


nöjd och glad :)


Kommentarer
Postat av: Tess

åh, mumsigt.. och mysigt!

2012-06-12 @ 11:55:10
URL: http://theresiast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0