sol sol och grill till middag.


imorse vaknade jag med regn mot fönsterrutan och tänkte att denna dag kommer förmodligen gå i inomhusets tecken. frukost, handling, film, bokläsning i soffan och sedan middag var några saker jag tänkte dagen skulle innehålla. men! så efter frukosten avtog det smattrande regnet och solen kikade försiktigt fram. 

visserligen hade jag rätt i en del saker; frukost & handling tillexempel som ju blev av, men vad jag inte hade räknat med att denna dag skulle kunna bjuda på var en härlig springrunda i ett friskt och regnfritt väder samt en middag som kunde tillagas ute på grillen. den avnjöts sedan på balkongen med kvällssolen och gröna träd som kuliss.
så underbart när en dag kan både börja och sluta på ett otroligt lyckat vis!



medan de andra grillade hamburgare var jag mer sugen på grillat kött. jag hade tidigare under dagen tagit upp en bit fläskytterfilé som jag frös in för ett par veckor sedan. eftersom köttet inte skulle hinna tina av sig självt fram till det var grilldags lade jag påsen i en bunke med kallt vatten och det tog bara någon timme så hade det blivit tinat. 
perfekt! 



så jag skivade det i tunna skivor som jag sedan lät marinera i några timmar (lika delar soja & rapsolja, en rejäl skvätt tomatpuré, pepparmix & vitlök). upp på grillen någon minut på varje sida (snabbt går det! och saftigt blir det!) och middagslyckan var total. sommar sommar sommar!



melonsalladen som ni ser på bilden kommer upp som recept under morgondagen, så håll utkik om ni är ute efter nya fräscha sallader till sommarens grillmiddagar :)







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0