fryst kyckling i lergryta.


denna lördag hade jag tankar på att äta lax till middag. men under dagen blev jag sugen på grillade kycklingdelar, såsom lår- och vingar. först var jag i en av mina favorit-matbutiker och kikade. de brukar ha gudomligt möra och fina kycklingdelar som verkligen grillats med kärlek. men de var slut så jag cyklade hemåt igen med tanken att göra mina egna.

vanligtvis brukar jag tillaga dom färska efter detta recept. nu kom jag dock på det där med att kyckling är så himla gott lite för sent och hade därför bara frysta delar att jobba med.
men det hindrade inte mig i mina planer. vatten behövdes inte då det skulle bildas en vätska automatiskt i och med att de var frysta. tid, det hade jag gott om, så fram med lergrytan och i det stora hela gjorde jag såhär.

Kycklingdelar (frysta) i lergryta

valfri mängd frysta kycklingdelar,
exempelvis lår & vingar
grillkrydda (recept)

låt lergrytan ligga i kallt vatten 15 minuter.
fördela rikligt med grillkrydda på delarna så de blir kryddade runtom.
lägg delarna i den ännu blöta lergrytan.
ställ in i kall ugn och sätt därefter på 225 grader, låt stå i cirka 1 timme.
stäng av ugnen, men låt lergrytan stå kvar i 20 minuter.
titta så kycklingen är klar ordentligt genom att skära i köttet vid benen, det ska komma klar vätska och köttet ska ej vara rosa.
klarrt!


efter 60 + 20 minuter i ugnen.


färdiga att avnjutas :)



Kommentarer
Postat av: sandra

Oj, vad roligt! Vad glad jag blir :) Bor du i Göteborg?



Har velat ha en lergryta rätt länge nu för min mormor säger att det är så smidigt. Använder du det ofta?

2012-05-06 @ 06:13:46
URL: http://atilio.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0