blåbärspaj.


ja, det blev ju lite bakning igår kväll. med blåbär! såå fasligt gott. som alltid när det donas i köket är inga speciella mått använda, utan det höftas både från vänster och höger. då blir det oftast som godast.

men, med en tanke på er och att även ni skulle få chansen att prova den här finfina pajen (jag lovar, ni blir inte besvikna) har syrran återskapat den i receptform och fått fram ungefärliga mått. själva smulet har ungefär samma mått och ingredienser som rabarber- och jordgubbspajen som vi gjorde förra gången. den går för övrigt inte heller av för hackor, så är ni inte sugna på blåbär (hur nu det är möjligt?) så testa den varianten vettja :)
men här nedan kommer ialla fall receptet på den godaste blåbärspajen i stan! (?)

Systerns blåbärspaj

ca 600 gram blåbär (mer om du har, det skadar ju inte!)
0,5 dl socker
2,5 - 3 msk potatismjöl (beror ju såklart på mycket blåbär du är lycklig nog att ha i din paj)

150 gram smör
0,75 dl socker
1,75 dl mjöl

2 dl havregryn

sätt ugnen på 225 grader.
blanda blåbär, socker och potatismjöl i en form.

smält smöret i en kastrull.
blanda i socker, mjöl och havregryn till en smulig röra.
fördela över bären.
grädda i ugnen tills den fått fin färg, cirka 16 minuter.
låt svalna en stund.
servera!



blåbär (myycket, snåla icke), lite socker och potatismjöl i en form.


smula smula smula ihop alla ingredienser (inte blåbären dock..)


redo för ugnen..



MMMMMMMM! såå himla gott. jag åt 2 portioner. sedan var jag mätt ända fram till frukosten 10.00 morgonen därpå. det kallar jag att njuta av livet.

ja, och som ni ser på sista bilden hann jag inte riktigt med att ta en bild på härligheten som färdiggräddad innan 2 av oss hade huggit in på pajen. men ja, ni ser ju själva. godare paj får man leta efter. testa testa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0