pimpad pumpa.


mmm, det doftar gott i mitt kök!
med tanke på detta inlägg så kanske ni vet att jag har haft en nästan-uppskuren-pumpa inneboende i mitt kylskåp. om inte så vet ni det nu. eftersom jag fick med mig en bit av fredagens grill hem så blev det en riktigt ljuvlig söndagsmiddag. svip svop bara. enkelt, snabbt och framför allt alldeles ljuvligt gott. 

Malins ugnsbakade pumpa, räcker till 1 person

½ butternut squash pumpa, cirkus 200 gram
½ msk rapsolja
½ msk persillade (eller mer... jag är halvt beroende av denna krydda)

sätt ugnen på 200 grader.
dela pumpan på längden och skala bort ytskalet med en potatisskalare. 
gröp ur kärnorna, men SPARA.
skär i mindre kuber, lägg över i en ugnsform.
ringla över oljan och blanda runt med persilladen.
skjuts in i ugnen i 20-30 min, beroende på hur mjuka du vill ha dom.
servera till grillat kött, kyckling, på buffé eller varför inte bara precis som den är som snacks på fredagsmyset.



se där ja, ett stycke pumpa.


delad. fantastiskt fin färg!


skala bort skalet och skrapa ur kärnhuset.


men spara kärnorna!


lägg i en form...


blanda med oljan och persilladen. när du tycker att det räcker med persilladen, ha i lite mer!


efter 30 minuter i ugnen, doftar ljuvligt...


jag penslade en bit färdiggrillad fläskytterfilé med lite extra marinad och stekte den varm i min grillpanna.



servera!


sommaren 2011?


det var första gången jag åt ugnsbakad pumpa och jag kan bara säga en sak: gott gott gott!
smaken är lite svår att beskriva, mild och lite söt, men inte slibbig. med en konsistens av honungsmelon faktiskt. riktigt smarrigt alltså! utan tvekan ett nytt favorit-tillbehör hos mig.

såsen är även den från fredagens grillmiddag. har ni inte testat den ännu så gör det! helt klart en ny favorit. 
recept på den hittar ni här.

och vadan allt detta tjat om att kärnorna ska sparas? tja, kika in under morgondagen så lovar jag att ni får en alldeles utmärkt förklaring till det.

nu ska här deklareras. bättre sent än aldrig va?


och jag tog tabberas på... pumpan!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0