Norskesnittar.


för någon vecka sedan snubblade jag över en härlig sida fylld med det ena smarriga receptet efter det andra. i och med den stundande kräftskivan hade jag ögonen öppna efter något passande att ta med. efter en del botanisering på denna sida föll jag pladask för ett par gyllene snitt. till synes mycket spröda och väldoftande (ja, det går att ana dofter från bilder, det gäller bara att vara tillräckligt förälskad i mat- och baklagnig). självklart var detta något jag skulle baka, paketera och sedan ta med till kräftskivan! sagt och gjort.

degen var fruktansvärt klibbig och en aning svårhanterlig, inte alls så fin och följsam som bilderna från den norska bloggen visade. men inte var de ttnågot som fick mig att ge upp. istället för att "kavla" ut degen och "skära" ut avlånga snibbar fick jag snarare platta ut den med ett smörpapper över och sedan nästan för hand forma till stängerna. en aning pilligt, men inte desto tråkigare :)

och resultatet? otroligt smarriga och en just så makalöst god doft som jag anade spred sig sakta genom hela köket. att både sidan och därmed även receptet var norskt hindrade mig inte alls. tvärtom gjorde det mig bara ännu mer nyfiken. och jag blev inte besviken. så om ni vill prova på något sprött, välsmakande och norskt, följ insrtruktionerna nedan :) namnet är inte originalnamnet, utan något jag hittat på. tyckte det lät så gulligt så jag tog mig friheten att döpa om dom.

Norskesnittar

260 gram vetemjöl
220 gram smör
220 gram smaksatt färskost
(jag valade Cantadou Färska Örter)
0,5 tsk salt
1 ägg
sesamfrön, vallmofrön, krossade valnötter, flingsalt eller något annat smarrigt som du kanske vill toppa med (absolut inte nödvändigt, men absolut mycket gott)

sätt ugnen på 175 grader.
blanda samman mjöl, smör, färskost och salt till en välblandad deg.
platta/kavla ut till en hyffsat tunn platta (kanske 3-5 mm - det är en smaksak!).
skär/forma avlånga rektanglar/snittar i önskad storlek (jag formade mina cirka 2 cm breda och 15-20 cm långa).
fördela på plåtar, pensla med uppvispat ägg.
strö över eventuell topping och skjutsa in i ugnen cirka 15-25 minuter, eller tills de ser fint gyllene ut - håll koll!
låt svalna och förvara torrt i en burk med smörpapper mellan.



vi hade de som sagt tillsammans med kräftor, färskost, sallad, pajer och annat smått och gått på vår årliga kräftskiva. men självklart passar de ypperligt även som tilltugg på buffér, som ett litet mellanmål eller som snacks framför en bra film. och låt er inte avskräckas av ett ganska ovanligt recept. de är helt klart värda att baka. roliga att trolla fram var de dessutom! och populära - de kommer de säkerligen att bli, jag fick nämligen bara lovord om dessa små godingar :)



här är sidan där jag fann dessa Norskesnittar (där med det lite mindre Norden-klingande namnet Cheese snacks).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0