ett gott försök men nu ger jag upp.


kan ni gissa vad det åts i köket jag besökte ikväll?




hm inte så jäättesvårt att lista ut kanske?



jaa, självklart var det lever. stekt lever, panerad i vetemjöl och serverad med stekt gullök, kokt potatis och hemslagen sås. och nu mina vänner ska jag vara helt ärlig. jag kan verkligen inte med att äta lever. oj vad jag har trälat med att försöka tycka det är gott. för jag måste medge att förutsättningarna ser bra ut:

1. det ser gott ut
2. det är nyttigt
3. det är billigt
4. det är goda tillbehör
5. det är enkelt att laga


så jag har tagit en tugga, tänkt på det fina med lever och försökt tugga på, svälja och se nöjd och glad ut. flera gånger. men icke. det går bara inte. i början trodde jag att det bara var något från barndomen, ni vet att saker vi inte tyckte om när vi var ungar i vuxen ålder faktiskt visar sig vara riktigt smarrigt (läs; rotmos, spenat, chili con carne, keso, vitlök med mera)

tyvärr var det ju inte så. det smakade precis likadant som jag tyckte när jag var mindre. tråkigt, för som sagt; det är riktigt bra mat!

men jag då, åt jag inget alls till middag idag? jodå visst gjorde jag det (annars hade jag inte suttit här och skrivit detta inlägg utan snarare dunkat huvudet i väggen av ren hunger ;). för med mig hade jag en fin laxkotlett, kryddad med citronpeppar. DET är däremot en råvara som ligger mig mycket varmt om hjärtat. idag serverad med lättkokt blomkål och sallad. dessutom fanns det stekt lök så det räckte även till mig. ååh så gott!


jag vet, bilden gör inte på långa väger laxen rättvisa, men den var så saftig och alldeles ljuvlig. 10 minuter i 225 grader. perfekt. jag blir alldeles ledsen i hjärtat av torr lax som har stekts för länge. det är INTE farligt med en rosa kärna! för övrigt kan ni läsa mer om torr vs saftig lax här, om ni har lust :)


vad tycker ni om lever? toppengott eller... mindre gott?








Kommentarer
Postat av: Malin

Leverpastej går bra men inte något annat som har med lever att göra, URK! Men det där med laxen verkar hur gott som helst ;)

2011-10-19 @ 09:11:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0